Ορόσημα Ανάπτυξης: Από Βρέφος 0 Μηνών έως Νήπιο 5 ετών

Ορόσημα ανάπτυξης - Από 0 μηνών έως 5 ετών

Ορόσημα Ανάπτυξης βρέφους – παιδιού

Τι μπορείτε να περιμένετε από τη γέννηση μέχρι την ηλικία των 5 ετών

Κάθε ένα μωρό μεγαλώνει με μοναδικό τρόπο. Κάποια μωρά μπουσουλάνε νωρίς, άλλα αργότερα, κάποια μωρά περπατάνε ή μιλάνε νωρίς και κάποια άλλα όχι. Τα ορόσημα ανάπτυξης (o γνωστός αγγλικός όρος ‘Baby milestones’) είναι οδηγοί ανάπτυξης, όπου συγκεντρώνουν τα περισσότερα πράγματα, που μπορούν να κάνουν τα μωρά σε μια ορισμένη ηλικία.

Επειδή όλα τα μωρά δεν είναι ίδια, έτσι και τα στάδια ανάπτυξης δεν είναι απόλυτα. Πάντα υπάρχουν οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Χρησιμοποιήστε τους οδηγούς ανάπτυξης, ώστε να αποκτήσετε μια εικόνα του τι να περιμένετε στην ηλικία που βρίσκεται το παιδάκι σας και να παρατηρήσετε την ανάπτυξη του. Τέλος, μπορείτε να μάθετε τα στάδια της εξέλιξης του στους επόμενους μήνες.

Μάθετε πότε το μωρό σας, μπορεί να πιάσει αντικείμενα, να μπουσουλήσει, να περπατήσει κ.α., από τη γέννηση του έως και 5 ετών ή διαβάστε για την ανάπτυξη παιδιού 0 έως 12 μηνών, 12 έως 18 μηνών, 18 έως 24 μηνών και 24 έως 36 μηνών.


Επιλέξτε απο τα παρακάτω ορόσημα ανάπτυξης:

 


 

Ορόσημα ανάπτυξης βρέφους 2 έως 3 μηνών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρονται παρακάτω, υποδεικνύουν τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά από μια ορισμένη ηλικία και μετά.

Το μωρό σας στην ηλικία των 2 έως 3 μηνών

Ελέγξτε τα ορόσημα, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τη συμπλήρωση των πρώτων 2 – 3 μηνών. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα μωρά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Αρχίζει να χαμογελάει σε πρόσωπα.
  • Μπορεί να ηρεμήσει για λίγο μόνο του.
  • Μπορεί να φέρει τα χέρια στο στόμα και να πιπιλίσει το δάχτυλό του.
  • Προσπαθεί να κοιτάξει προς την μεριά που βρίσκεστε εσείς.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Κάνει διάφορους ήχους με το στόμα του όπως «Αγκού».
  • Γυρίζει το κεφάλι του προς τη μεριά που ακούει έναν ήχο.

 

Αντίληψη

  • Εστιάζει την προσοχή του σε πρόσωπα.
  • Ξεκινάει να ακολουθεί με τα μάτια του κινούμενα πράγματα και αναγνωρίζει πρόσωπα από απόσταση.
  • Δείχνει να βαριέται (γκρινιάζει, κλαίει) όταν δεν αλλάζει η κατάσταση – δραστηριότητα που βρίσκεται.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Μπορεί να κρατήσει το κεφάλι όρθιο και αρχίζει να σπρώχνει με τα χέρια του, όταν βρίσκεται μπρούμυτα.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν ανταποκρίνεται σε δυνατούς ήχους.
  • Δεν παρακολουθεί με τα μάτια πράγματα που κινούνται.
  • Δεν χαμογελάει σε πρόσωπα.
  • Δεν φέρνει τα χέρια στο στόμα.
  • Δεν μπορεί να σηκώσει το κεφάλι ψηλά, όταν βρίσκεται μπρούμυτα.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης βρέφους 4 έως 5 μηνών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρονται παρακάτω, υποδεικνύουν τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά από μια ορισμένη ηλικία και μετά.

Το μωρό σας στην ηλικία των 4 έως και 5 μηνών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τη συμπλήρωση των πρώτων   4- 5 μηνών. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα μωρά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Χαμογελάει αυθόρμητα και ειδικότερα σε πρόσωπα.
  • Του αρέσει να παίζει με τους ανθρώπους και μπορεί να κλάψει όταν σταματήσει το παιχνίδι.
  • Αντιγράφει κάποιες κινήσεις και τις εκφράσεις του προσώπου, όπως το χαμόγελο ή το συνοφρύωμα.

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Αρχίζει να κάνει περίεργους ήχους.
  • Κλαίει με διαφορετικούς τρόπους για να δείξει την πείνα, τον πόνο ή την κούραση.

 

Αντίληψη

  • Δείχνει αν είναι χαρούμενο ή λυπημένο.
  • Ανταποκρίνεται στις εκφράσεις αγάπης.
  • Απλώνει το ένα χέρι για να πιάσει κάποιο παιχνίδι.
  • Χρησιμοποιεί τα χέρια και τα μάτια του μαζί, όπως για παράδειγμα να κοιτάει ένα παιχνίδι και να προσπαθεί να το πιάσει.
  • Παρακολουθεί με τα μάτια πράγματα που κινούνται από τη μια άκρη έως την άλλη.
  • Κοιτάει πρόσωπα από κοντά.
  • Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα και πράγματα από απόσταση.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Κρατά το κεφάλι σταθερό, χωρίς υποστήριξη.
  • Σπρώχνει τα πόδια του προς τα κάτω, όταν αυτά ακουμπάνε σε σκληρή επιφάνεια.
  • Μπορεί, να είναι σε θέση να γυρίσει από μπρούμυτα στα ανάσκελα και ανάποδα.
  • Μπορεί, να κρατήσει ένα παιχνίδι και να το κουνάει. Προσπαθεί να πιάσει ή να κρατήσει περιστρεφόμενα παιχνίδια.
  • Φέρνει τα χέρια στο στόμα.
  • Όταν βρίσκεται μπρούμυτα, σπρώχνει με τους αγκώνες.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν παρακολουθεί με τα μάτια πράγματα που κινούνται από τη μια άκρη έως την άλλη.
  • Δεν χαμόγελα σε πρόσωπα.
  • Δεν μπορεί να κρατήσει το κεφάλι σταθερό.
  • Δεν κάνει ήχους όπως «Αγκού».
  • Δεν βάζει πράγματα στο στόμα.
  • Δεν σπρώχνει με τα πόδια προς τα κάτω, όταν αυτά ακουμπάνε σε σκληρή επιφάνεια.
  • Δεν γυρίζει το ένα ή και τα δύο μάτια του προς όλες τις κατευθύνσεις.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 6 έως 8 μηνών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρονται παρακάτω, υποδεικνύουν τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά από μια ορισμένη ηλικία και μετά.

Το μωρό σας στην ηλικία των 6 έως 8 μηνών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τη συμπλήρωση των 6 – 8 μηνών. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα μωρά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Ξέρει τα γνωστά του πρόσωπα και αρχίζει να καταλαβαίνει, αν κάποιος είναι άγνωστος.
  • Του αρέσει να παίζει με άλλους, ιδιαίτερα όμως με εσάς.
  • Ανταποκρίνεται στα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων και συχνά φαίνεται ευτυχισμένο.
  • Του αρέσει να κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέπτη.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Ανταποκρίνεται σε ήχους, κάνοντας ήχους.
  • Χρησιμοποιεί φωνήεντα μαζί όταν μιλάει («αε», «αο», «εο») και του αρέσει να απαντά με ήχους όταν του κάνετε ήχους κι εσείς.
  • Απαντά στο όνομα του.
  • Κάνει ήχους για να δείξει τη χαρά και τη δυσαρέσκειά του.
  • Αρχίζει να βγάζει ήχους με χρήση συμφώνων («μπα», «μα»).

 

Αντίληψη

  • Κοιτάζει διάφορα πράγματα που βρίσκονται τριγύρω του.
  • Πιάνει και βάζει πράγματα στο στόμα του.
  • Εκφράζει την περιέργεια του για πράγματα και προσπαθεί να πιάσει πράγματα που βρίσκονται μακριά του.
  • Αρχίζει να μεταφέρει πράγματα από το ένα χέρι στο άλλο.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Μπορεί να κυλίσει από μπρούμυτα προς ανάσκελα και ανάποδα.
  • Αρχίζει να κάθεται χωρίς υποστήριξη.
  • Όταν στέκεται, στηρίζει το βάρος του στα πόδια και μπορεί να αναπηδά.
  • Εκτινάσσεται προς τα μπρός και προς τα πίσω, μερικές φορές σέρνεται προς τα πίσω πριν κινηθεί προς τα μπρός.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν προσπαθεί να πάρει τα πράγματα που βρίσκονται κοντά του.
  • Δεν δείχνει την αγάπη του γι’ αυτούς που το φροντίζουν.
  • Δεν ανταποκρίνεται σε ήχους γύρω του.
  • Δυσκολεύεται να βάλει πράγματα στο στόμα.
  • Δεν κάνει ήχους φωνηέντων («ααα», «εεε», «οοο»).
  • Δεν μπορεί να κυλήσει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.
  • Δεν γελάει ή δεν κάνει τσιριχτούς ή περίεργους ήχους.
  • Είναι δύσκαμπτος με πολύ σφιχτούς μύες.
  • Είναι πολύ εύκαμπτος και δεν αντιδρά σε κινήσεις (σαν λούτρινο ζωάκι).

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 9 έως 11 μηνών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρονται παρακάτω, υποδεικνύουν τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά από μια ορισμένη ηλικία και μετά.

Το μωρό σας στην ηλικία των 9 έως 11 μηνών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τη συμπλήρωση των 9- 11 μηνών. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα μωρά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Μπορεί να φοβάται τους ξένους.
  • Μπορεί να είναι προσκολλημένο σε γνωστά του πρόσωπα.
  • Έχει τα αγαπημένα του παιχνίδια.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Καταλαβαίνει το «όχι».
  • Κάνει πολλούς διαφορετικούς ήχους όπως «μαμαμαμα» και «μπαμπαμπαμπα».
  • Αντιγράφει ή χους και χειρονομίες άλλων.
  • Χρησιμοποιεί τα δάχτυλα, για να δείξει πράγματα.

 

Αντίληψη

  • Κοιτάζει τη διαδρομή που κάνει ένα αντικείμενο που πέφτει ή κινείται.
  • Ψάχνει για πράγματα που σας βλέπει να κρύβετε.
  • Παίζει το «κου-κου-τσα».
  • Βάζει πράγματα στο στόμα του.
  • Μεταφέρει ομαλά διάφορα πράγματα από το ένα χέρι στο άλλο.
  • Πιάνει μικρά πράγματα χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και το δείκτη.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Στέκεται όρθιο όταν κρατιέται από κάπου.
  • Μπορεί να πάρει την καθιστή θέση μόνο του.
  • Κάθεται χωρίς υποστήριξη.
  • Πιάνεται σε στέρεα αντικείμενα για να σηκωθεί (καναπέ, καρέκλα κλπ.).
  • Μπουσουλάει.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν μπορεί να στηρίξει το βάρος του στα πόδια του, όταν κρατιέται από κάπου ή όταν το κρατάτε από τα χέρια.
  • Δεν μπορεί να καθίσει ούτε όταν το βοηθάτε.
  • Δεν λέει «μαμαμα», «μπαμπαμπα», «ντανταντα».
  • Δεν παίζει παιχνίδια με κίνηση προς τα μπρός και πίσω.
  • Δεν ανταποκρίνεται στο όνομα του.
  • Δεν φαίνεται να αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα.
  • Δεν κοιτάει εκεί που του δείχνετε.
  • Δεν μεταφέρει παιχνίδια από το ένα χέρι στο άλλο.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 12 μηνών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρονται παρακάτω, υποδεικνύουν τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά από μια ορισμένη ηλικία και μετά.

Το μωρό σας στην ηλικία του 1 έτους

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τη συμπλήρωση των πρώτων του γενεθλίων. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα μωρά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Είναι ντροπαλό ή νευρικό με αγνώστους.
  • Κλαίει όταν η μαμά ή ο μπαμπάς απομακρύνονται ή φεύγουν από το χώρο.
  • Έχει τα αγαπημένα του πράγματα και ανθρώπους.
  • Εμφανίζει το φόβο σε ορισμένες περιπτώσεις.
  • Σας δίνει ένα βιβλίο, όταν θέλει να ακούσει μια ιστορία.
  • Επαναλαμβάνει ήχους ή κινήσεις για να τραβήξει την προσοχή.
  • Βγάζει το χέρι ή το πόδι για να βοηθήσει όταν το ντύνετε ή το ξεντύνετε.
  • Παίζει παιχνίδια όπως κουκου-τσα ή κρυφτό.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Απαντά σε απλές προφορικές ερωτήσεις ή κάνει απλά πράγματα που του ζητάτε (όπως πχ να έρθει κοντά σας αν το καλέσετε).
  • Χρησιμοποιεί απλές χειρονομίες, όπως να γνέφει «όχι» και «ναι» ή να χαιρετάει με το χέρι.
  • Κάνει ήχους με εναλλαγές στον τόνο (αρχίζει να μοιάζει περισσότερο σαν ομιλία).
  • Λέει «μαμά» και «μπαμπά» και επιφωνήματα όπως «ωχ!».
  • Προσπαθεί να πει τα λόγια που λέτε.

 

Αντίληψη

  • Εξερευνά και ανακαλύπτει τα πράγματα με διάφορους τρόπους, τα τινάζει, τα κτυπά ή τα ρίχνει κάτω.
  • Βρίσκει εύκολα τα κρυμμένα πράγματα.
  • Ψάχνει και κοιτάει τη σωστή εικόνα ή πράγμα, όταν του τα λέτε.
  • Αντιγράφει χειρονομίες.
  • Ξεκινά να χρησιμοποιεί τα πράγματα σωστά, για παράδειγμα πίνει από ποτήρι, χτενίζεται με βούρτσα.
  • Κτυπά δύο πράγματα μαζί.
  • Βάζει και βγάζει πράγματα από ένα δοχείο.
  • Μπορεί μόνο του να αφήνει πράγματα ή να σας δίνει πράγματα.
  • Αγγίζει με το δείκτη του χεριού του.
  • Ακολουθεί απλές οδηγίες, όπως «Πιάσε το παιχνίδι».

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Μπορεί να καθίσει κάτω χωρίς βοήθεια.
  • Τραβάει μικρά έπιπλα (π.χ. καρέκλες, μικρά τραπεζάκια). Πιάνεται και σηκώνεται από τα έπιπλα και περπατάει κρατώντας τα με πλάγια βήματα (σαν κάβουρας).
  • Ίσως να μπορεί να κάνει μερικά βήματα χωρίς να κρατιέται από κάπου.
  • Μπορεί να σταθεί όρθιο μόνο του.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν μπουσουλάει.
  • Δεν μπορεί να σταθεί όρθιο με βοήθεια.
  • Δεν ψάχνει για πράγματα, που σας βλέπει να κρύβετε.
  • Δεν λέει μονές λέξεις όπως μπαμπά και μαμά.
  • Δεν κάνει χειρονομίες όπως να χαιρετάει με το χέρι ή να κουνάει το κεφάλι του.
  • Δεν δείχνει με το χέρι του πράγματα.
  • Χάνει δεξιότητες που είχε πριν.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 18 μηνών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης είναι πράγματα που τα περισσότερα παιδιά μπορούν να κάνουν από μια ορισμένη ηλικία.

 

Το μωρό σας στην ηλικία των 18 μηνών (1,½ έτους)

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τη συμπλήρωση των πρώτων 18 μηνών. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα μωρά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Του αρέσει να δίνει πράγματα σε άλλους, σαν παιχνίδι.
  • Μπορεί να έχει εκρήξεις θυμού.
  • Μπορεί να φοβάται τους ξένους.
  • Δείχνει στοργή σε γνωστά άτομα.
  • Παίζει απλά παιχνίδια προσποίησης, όπως το τάισμα μιας κούκλας.
  • Μπορεί να προσκολλάται σε αυτόν που το φροντίζει, όταν βιώνει νέες καταστάσεις.
  • Δείχνει για να δείξει στους άλλους κάτι ενδιαφέρον.
  • Εξερευνά μόνος του αλλά με την παρουσία του γονιού κοντά του.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Λέει αρκετές μεμονωμένες – απλές λέξεις.
  • Λέει και κουνάει το κεφάλι για το «όχι».
  • Δείχνει για να δείξει σε κάποιον τι θέλει.

 

Αντίληψη

  • Ξέρει τη χρήση συνηθισμένων πραγμάτων, για παράδειγμα, τηλέφωνο, βούρτσα, κουτάλι.
  • Δείχνει, για να τραβήξει την προσοχή των άλλων.
  • Δείχνει ενδιαφέρον σε μια κούκλα ή ένα λούτρινο ζωάκι και προσποιείται ότι το ταΐζει.
  • Δείχνει ένα σημείο του σώματος του (π.χ. την μύτη του).
  • Μουτζουρώνει μόνο του.
  • Μπορεί να καταλάβει και να υπακούσει απλές – μονές προφορικές εντολές , χωρίς χειρονομίες, για παράδειγμα κάθεται όταν λέτε «κάθισε».

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Περπατάει μόνο του.
  • Ίσως να μπορεί να τρέξει.
  • Τραβάει παιχνίδια όπως περπατάει.
  • Μπορεί να βοηθήσει όταν γδύνεται.
  • Πίνει από ποτήρι.
  • Τρώει με κουτάλι.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν δείχνει για να δείξει σε κάποιον τι θέλει.
  • Δεν μπορεί να περπατήσει.
  • Δεν ξέρει τη χρήση συνηθισμένων πραγμάτων, για παράδειγμα, τηλέφωνο, βούρτσα, κουτάλι.
  • Δεν αντιγράφει άλλους.
  • Δεν αποκτά νέες λέξεις το λεξιλόγιο του.
  • Δεν λέει τουλάχιστον 6 λέξεις.
  • Δεν δείχνει να παρατηρεί ή ενοχλείται όταν κάποιος που το φροντίζει φεύγει ή έρχεται.
  • Χάνει δεξιότητες που κάποτε είχε.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 2 ετών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης είναι πράγματα που τα περισσότερα παιδιά μπορούν να κάνουν από μια ορισμένη ηλικία.

Το μωρό σας στην ηλικία των 2 ετών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης, που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τα δεύτερα του γενέθλια. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα παιδιά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Αντιγράφει – μιμείται άλλους, ιδιαίτερα τους ενήλικες και τα μεγαλύτερα παιδιά.
  • Ενθουσιάζεται όταν βρίσκεται με άλλα παιδιά.
  • Δείχνει όλο και μεγαλύτερη ανεξαρτησία.
  • Δείχνει προκλητική συμπεριφορά (κάνοντας αυτό που του λέτε να μην κάνει).
  • Παίζει κυρίως μόνο του δίπλα από τα άλλα παιδιά, αλλά έχει αρχίσει να παίζει και ομαδικά παιχνίδια, όπως το κυνηγητό.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Δείχνει πράγματα ή εικόνες όταν του τα λέτε με το όνομα τους.
  • Ξέρει τα ονόματα γνωστών του ατόμων και τα γνωστά μέρη του σώματος.
  • Λέει προτάσεις με 2 έως 4 λέξεις.
  • Ακολουθεί απλές οδηγίες.
  • Επαναλαμβάνει λέξεις που άκουσε σε ένα διάλογο.
  • Δείχνει πράγματα σε ένα βιβλίο.

 

Αντίληψη

  • Βρίσκει πράγματα ακόμα και όταν κρύβονται κάτω από δύο ή τρία άλλα πράγματα.
  • Αρχίζει να κατανοεί τα διαφορετικά σχήματα και τα χρώματα.
  • Ολοκληρώνει φράσεις και ρίμες από οικεία βιβλία.
  • Παίζει απλά παιχνίδια προσποίησης.
  • Χτίζει πύργους 4 ή περισσότερων κομματιών.
  • Μπορεί να χρησιμοποιεί το ένα χέρι περισσότερο από το άλλο.
  • Ακολουθεί οδηγίες 2 ενεργειών, όπως «Μάζεψε τα παπούτσια σου και βάλε τα στην παπουτσοθήκη».
  • Ονοματίζει στοιχεία σε ένα βιβλίο με εικόνες, όπως μια γάτα, πουλί, ή σκύλο.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Σηκώνεται στις μύτες των ποδιών.
  • Κλωτσάει μια μπάλα.
  • Αρχίζει να τρέχει.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν χρησιμοποιεί φράσεις 2 λέξεων (για παράδειγμα, «πίνω γάλα»).
  • Δεν ξέρουν τι να κάνουν με κοινά αντικείμενα, όπως μια βούρτσα,
    τηλέφωνο, πιρούνι, κουτάλι.
  • Δεν αντιγράφει πράξεις και λόγια.
  • Δεν ακολουθεί τις απλές οδηγίες.
  • Δεν περπατάει με σταθερά βήματα.
  • Χάνει δεξιότητες που κάποτε είχε.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 3 ετών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης είναι πράγματα που τα περισσότερα παιδιά μπορούν να κάνουν από μια ορισμένη ηλικία.

Το μωρό σας στην ηλικία των 3 ετών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τα τρίτα του γενέθλια. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα παιδιά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Αντιγράφει ενήλικες και φίλους.
  • Δείχνει την αγάπη του για τους φίλους, χωρίς να του ζητείται.
  • Παίρνει τη σειρά του σε ομαδικά παιχνίδια.
  • Εμφανίζει την ανησυχία του για ένα φίλο που κλαίει.
  • Κατανοεί την κτήση, όπως «δικό μου», «δικό σου», «δικό του».
  • Εκφράζει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων.
  • Αποχωρίζεται εύκολα τη μαμά και τον μπαμπά.
  • Μπορεί να εκνευρίζεται με σημαντικές αλλαγές της ρουτίνας του.
  • Ντύνεται και ξεντύνεται μόνο του.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Ακολουθεί οδηγίες με 2 ή 3 βήματα.
  • Μπορεί να λέει με το όνομα τους τα πιο γνωστά του πράγματα.
  • Κατανοεί λέξεις όπως «μέσα», «πάνω» και «κάτω».
  • Λέει το όνομα του, την ηλικία του και το φύλο του.
  • Λέει το όνομα ενός φίλου του.
  • Λέει λέξεις όπως «εγώ», «εμένα», «εμείς» και «εσείς» και μερικούς πληθυντικούς (αυτοκίνητα, σκύλους, γάτες).
  • Συνομιλεί αρκετά καλά, ώστε ακόμα και άγνωστοι να καταλαβαίνουν τα περισσότερα.
  • Μπορεί να κάνει διάλογο με χρήση 2-3 φράσεων.

 

Αντίληψη

  • Μπορεί να χρησιμοποιήσει παιχνίδια με κουμπιά, μοχλούς και κινούμενα μέρη.
  • Παίζει παιχνίδια προσποίησης με κούκλες, ζώα και ανθρώπους.
  • Συμπληρώνει πάζλ με 3 ή 4 κομμάτια.
  • Κατανοεί τι σημαίνει το «δύο».
  • Σχηματίζει έναν κύκλο με μολύβι ή μαρκαδόρο.
  • Γυρίζει μία μία τις σελίδες του βιβλίου.
  • Χτίζει πύργους με περισσότερα από 6 κομμάτια.
  • Βιδώνει και ξεβιδώνει καπάκια βάζου ή γυρίζει το πόμολο της πόρτας.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Σκαρφαλώνει με προσοχή.
  • Τρέχει εύκολα.
  • Κάνει πετάλι σε ένα τρίκυκλο (3-τροχό ποδήλατο).
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκαλιά με ένα πόδι ανά σκαλί.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Πέφτει κάτω πολύ ή έχει πρόβλημα με τις σκάλες.
  • Έχει σιελόρροια ή έχει πολύ ασαφής ομιλία.
  • Δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει απλά παιχνίδια (όπως απλούς γρίφους, απλά πάζλ, μοχλούς).
  • Δεν μιλάει με προτάσεις.
  • Δεν κατανοεί απλές οδηγίες.
  • Δεν παίζει παιχνίδια προσποίησης.
  • Δεν θέλουν να παίξουν με άλλα παιδιά ή με παιχνίδια.
  • Δεν κάνει επαφή με τα μάτια.
  • Χάνει δεξιότητες που κάποτε είχε.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Ορόσημα ανάπτυξης 4 ετών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης είναι πράγματα που τα περισσότερα παιδιά μπορούν να κάνουν από μια ορισμένη ηλικία.

Το μωρό σας στην ηλικία των 4 ετών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τα τέταρτα του γενέθλια. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα παιδιά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Απολαμβάνει να κάνει νέα πράγματα.
  • Παίζει το «μαμά και μπαμπάς».
  • Είναι όλο και πιο δημιουργικό με τα παιχνίδια προσποίησης.
  • Προτιμά να παίζει με άλλα παιδιά από ότι μόνος του.
  • Συνεργάζεται με άλλα παιδιά.
  • Συχνά δεν μπορεί να πει τι είναι πραγματικό και τι είναι προσποιητό.
  • Λέει τι του αρέσει και τι το ενδιαφέρει.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Γνωρίζει κάποιους βασικούς κανόνες της γραμματικής, όπως να χρησιμοποιεί σωστά τα «αυτός» και «αυτή».
  • Τραγουδά ένα τραγούδι ή να λέει ένα ποίημα που γνωρίζει .
  • Λέει ιστορίες.
  • Μπορεί να πει το όνομα και το επώνυμο του.

 

Αντίληψη

  • Ονοματίζει ορισμένα χρώματα και μερικούς αριθμούς.
  • Κατανοεί την έννοια της αρίθμησης .
  • Ξεκινά να καταλαβαίνει το χρόνο.
  • Θυμάται μέρη μιας ιστορίας.
  • Κατανοεί την έννοια «ίδιο» και «διαφορετικό».
  • Ζωγραφίζει ένα άνθρωπο με 2 ως 4 μέρη σώματος.
  • Χρησιμοποιεί το ψαλίδι.
  • Ξεκινά να αντιγράφει κάποια κεφαλαία γράμματα.
  • Παίζει επιτραπέζια παιχνίδια ή παιχνίδια καρτών.
  • Σας λέει ότι νομίζει, πρόκειται να συμβεί στη συνέχεια ενός βιβλίου.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Λυγίζει και στέκεται στο ένα πόδι ως 2 δευτερόλεπτα.
  • Πιάνει μια μπάλα που αναπηδά (τις περισσότερες φορές).
  • Πολτοποιεί, κόβει (με επίβλεψη) και τεμαχίζει την τροφή του.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν μπορεί να αναπηδήσει σε σταθερή θέση.
  • Έχει πρόβλημα στο να κάνει μια μουτζούρα.
  • Δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για διαδραστικά παιχνίδια ή παιχνίδια προσποίησης.
  • Αγνοεί άλλα παιδιά ή δεν ανταποκρίνεται σε άτομα εκτός της οικογένειας.
  • Αντιδρά στο ντύσιμο, τον ύπνο και τη χρήση της τουαλέτας.
  • Δεν μπορεί να αναπαράγει μια αγαπημένη ιστορία.
  • Δεν ακολουθεί τις εντολές 3 βημάτων.
  • Δεν κατανοεί την έννοια «ίδιο» και «διαφορετικό».
  • Δεν χρησιμοποιεί το «εγώ» και το «εσύ» σωστά.
  • Μιλάει με ασάφεια.
  • Χάνει δεξιότητες που κάποτε είχε.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή


 

Το μωρό σας στην ηλικία των 5 ετών

Ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας παίζει, μαθαίνει, μιλάει και ενεργεί μπορεί να προσφέρει πολύ σημαντικές ενδείξεις για την ανάπτυξη του. Τα ορόσημα ανάπτυξης είναι πράγματα που τα περισσότερα παιδιά μπορούν να κάνουν από μια ορισμένη ηλικία.

Το μωρό σας στην ηλικία των 5 ετών

Ελέγξτε τα ορόσημα ανάπτυξης που το παιδί σας έχει φτάσει μέχρι και τα πέμπτα του γενέθλια. Σημειώστε και μιλήστε με τον παιδίατρο σας για κάθε ένα από τα ορόσημα που έχει καταφέρει το παιδί σας και τι να περιμένετε στη συνέχεια.

Τι κάνουν τα περισσότερα παιδιά σε αυτή την ηλικία:

Κοινωνικοποίηση / Συναίσθημα

  • Θέλει να ικανοποιεί τους φίλους.
  • Θέλει να είναι σαν τους φίλους του.
  • Πιθανόν να υπακούει στους κανόνες.
  • Του αρέσει να τραγουδάει, να χορεύει, και να προσποιείται.
  • Έχει επίγνωση του φύλου του.
  • Μπορεί να κατανοήσει τι είναι πραγματικό και τι είναι προσποιητό.
  • Εμφανίζει μεγαλύτερη ανεξαρτησία, για παράδειγμα, μπορεί να επισκεφθεί ένα διπλανό γείτονα μόνο του. (Η επίβλεψη ενήλικα εξακολουθεί να απαιτείται).
  • Μερικές φορές είναι απαιτητικό και μερικές φορές πολύ συνεργάσιμο.

 

Γλώσσα / Επικοινωνία

  • Μιλάει πολύ καθαρά.
  • Λέει μια απλή ιστορία χρησιμοποιώντας πλήρεις προτάσεις.
  • Χρησιμοποιεί μελλοντικό χρόνο, για παράδειγμα, «η γιαγιά θα έρθει αύριο».
  • Λέει το όνομα και τη διεύθυνση του σπιτιού του.

 

Αντίληψη

  • Μετρά 10 ή περισσότερα πράγματα.
  • Μπορεί να σχεδιάσει ένα άτομο με τουλάχιστον 6 μέρη του σώματος.
  • Μπορεί να αντιγράψει μερικά γράμματα ή αριθμούς.
  • Αντιγράφει ένα τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχήματα.
  • Ξέρει για τα πράγματα που χρησιμοποιούνται καθημερινά, όπως τα χρήματα και τα τρόφιμα.

 

Κινητικότητα / Φυσική ανάπτυξη

  • Στέκεται στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα ή περισσότερο.
  • Πηδάει εμπόδια και πιθανόν να μπορεί και να σκύβει για να αποφύγει πράγματα.
  • Μπορεί να κάνει μια τούμπα.
  • Χρησιμοποιεί πιρούνι και κουτάλι και μερικές φορές ένα μαχαίρι.
  • Μπορεί να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα μόνο του.
  • Σκαρφαλώνει και αιωρείται.

 

Ενεργήστε νωρίς και μιλήστε στον παιδίατρο σας αν το παιδί σας:

  • Δεν εκφράζει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων.
  • Εμφανίζει ακραία συμπεριφορά (ασυνήθιστο φόβο, επιθετικότητα, ντροπή ή λύπη).
  • Αποτραβιέται συχνά και είναι οκνηρό ,χωρίς ενεργητικότητα .
  • Του αποσπάται η προσοχή εύκολα, έχει πρόβλημα να επικεντρώνεται σε μια δραστηριότητα για περισσότερο από 5 λεπτά.
  • Δεν ανταποκρίνεται σε ανθρώπους, ή αποκρίνεται μόνο επιφανειακά.
  • Δεν μπορεί να ξεχωρίσει τι είναι πραγματικό και τι είναι προσποιητό.
  • Δεν παίζει μια ποικιλία παιχνιδιών και δραστηριοτήτων.
  • Δεν μπορεί να πει το όνομα και το επώνυμο του.
  • Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό ή παρελθόντα χρόνο σωστά.
  • Δεν μιλάει για τις καθημερινές δραστηριότητες ή εμπειρίες.
  • Δεν ζωγραφίζει.
  • Δεν μπορεί να βουρτσίσει τα δόντια του, να πλύνει και να στεγνώσει τα χέρια του, ή να γδυθεί χωρίς βοήθεια.
  • Χάνει δεξιότητες που κάποτε είχε.

 

Τα ορόσημα ανάπτυξης που αναφέρουμε παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο των παιδιών. Εάν το δικό σας μωρό αποκλίνει από αυτά, δεν θα πρέπει να ανησυχείτε, γιατί το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης. Σε περίπτωση όμως, που παρατηρήσετε οτιδήποτε σας φαίνεται ανησυχητικό επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

Αρχή

Τα παραπάνω ορόσημα ανάπτυξης έχουν διαμορφωθεί από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων και το Κέντρο Πρόληψης και ελέγχου Ασθενειών του Υπουργείο Υγείας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.