Μιλώντας με τα χέρια μας! Χειρονομίες πριν από τις λέξεις

Τα παιδιά χρησιμοποιούν χειρονομίες πριν χρησιμοποιήσουν τις λέξεις. Η πρώιμη επικοινωνία τείνει να είναι μέσω των χεριών των παιδιών και όχι μέσω των στόχων τους.

 

Μέχρι 12 μήνες, τα μωρά επισημαίνουν αντικείμενα και χρησιμοποιούν αυτές τις συμβατικές χειρονομίες:

  • Δείχνοντας
  • Φτάνοντας πρώτo το παιδί σας μπροστά στο αντικείμενο που θέλει
  • Κουνώντας το κεφάλι “όχι”

jeremiah lawrence VfUN9OJv2ZU unsplash

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε είναι ότι υπάρχουν διαφορετικά είδη χειρονομιών:

1) Χειρονομίες

2) Συμπληρωματικές χειρονομίες: Λέγοντας την λέξη + που δείχνει ταυτόχρονα

3) Συμπληρωματικές χειρονομίες μαζί με λέξη: Συνδυάζοντας λέξεις με χειρονομίες για να δημιουργήσετε νέες έννοιες (κουνώντας το κεφάλι “όχι” + λέγοντας “αντίο” για να υποδείξετε ότι δεν θέλετε να φύγετε)

Γιατί μας νοιάζουν χειρονομίες στα παιδιά.

Οι χειρονομίες είναι ένα παράθυρο στις ικανότητες επικοινωνίας ενός παιδιού .Η ηλικία στην οποία εκφράζονται οι ιδέες με χειρονομίες προβλέπει την ηλικία στην οποία εκφράζονται οι ίδιες ιδέες στην ομιλία. (Goldin-Meadow, 2015). Αυτό σημαίνει ότι η χρήση χειρονομίας μπορεί να χρησιμεύσει ως παράγοντας πρόβλεψης για τα παιδιά που θα έχουν δυσκολία στην ομιλούμενη γλώσσα. Μπορεί επίσης να εξυπηρετήσει ένα εργαλείο παρέμβασης, το οποίο μπορεί να εφαρμοστεί ακόμη και πριν εντοπιστεί η καθυστέρηση στην ομιλούμενη γλώσσα. (Goldin-Meadow, 2015).

[ “Οι χειρονομίες όχι μόνο προηγούνται, αλλά και προβλέπουν την έναρξη των γλωσσικών ορόσημων” – Η Σούζαν Γκόλντιν-Λέικ]

Όσο περισσότερα παιδιά χρησιμοποιούν χειρονομίες νωρίς, τόσο περισσότερες λέξεις πιθανότατα θα έχουν στα λεκτικά τους λεξιλόγια αργότερα σε εξέλιξη (Susan Goldin-Meadow, 2015). Οι ερευνητές μπορούν πραγματικά να προβλέψουν ποιες συγκεκριμένες λέξεις θα εισαγάγουν το προφορικό λεξιλόγιο ενός παιδιού εξετάζοντας τα αντικείμενα που ένα παιδί χρησιμοποιεί χειρονομίες για να επικοινωνήσει. (Iverson & Goldin-Meadow, 2005).

Για παράδειγμα, ένα παιδί που δεν γνωρίζει τη λέξη “σκύλος”, αλλά δείχνει ότι να ένας σκύλος, μπορεί να επικοινωνήσει κάτι σχετικά με αυτό. Είναι πιθανό να μάθει τη λέξη “σκύλος” εντός τριών μηνών (Iverson & Goldin-Meadow, 2005).

Οι αλλαγές στη χρήση χειρονομίας προβλέπουν επίσης τη χρήση στη γλώσσα και την έναρξη των προτάσεων. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ηλικία στην οποία τα παιδιά συνδυάζουν λέξεις με χειρονομίες για να δημιουργήσουν νέες έννοιες (συμπληρωματικές χειρονομίες), προβλέπει αξιόπιστα την ηλικία με την οποία δίνουν δύο λέξεις (Goldin, Meadow και Butcher, 2015).

Η χρήση χειρονομίας έχει επίσης βρεθεί για να προβλέψει αλλαγές στη διάρθρωση της αφήγησης (Demir, Levine, & Goldin-Meadow, 2014). Σε μια μελέτη που ασχολείται με το πώς τα παιδιά αναπαρήγαγαν μια ιστορία, τα παιδιά μπόρεσαν να εκφράσουν την προοπτική του χαρακτήρα μέσω χειρονομίας, ακόμη και αν δεν μπορούσαν να το κάνουν ακόμα στην ομιλία τους (π.χ. ενεργώντας τις ενέργειες του χαρακτήρα).

Η χρήση της πρώτης χειρονομίας μπορεί να αποτελέσει δείκτη συνολικών δεξιοτήτων επικοινωνίας και γλωσσικών ικανοτήτων (Goldin-Meadow, 2015).

 

Τι μπορείτε να κάνετε για να ενθαρρύνετε τη χρήση χειρονομίας:

Σε μια μελέτη του LeBarton et al (2013), οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσο περισσότερα παιδιά έκαναν χειρονομία κατά τη διάρκεια μιας περιόδου κατάρτισης, τόσο μεγαλύτερα ήταν τα λεξιλόγιά τους δύο εβδομάδες αργότερα.Η ενθάρρυνση των παιδιών να χρησιμοποιούν χειρονομίες από νεαρή ηλικία έχει τη δυνατότητα να αυξήσει το μέγεθος των λεξιλογίων τους και ίσως να διευκολύνει την εμφάνιση ποικίλων γλωσσικών δομών.

Χρησιμοποιώντας χειρονομίες με το παιδί σας προσελκύει την προσοχή σε ένα αντικείμενο και ως εκ τούτου τη γλώσσα που σχετίζεται με αυτό. Όχι μόνο αυτό διευκολύνει τη διδασκαλία λέξεων, αλλά δείχνει επίσης στο παιδί σας πώς να χρησιμοποιήσει χειρονομίες, οι οποίες με τη σειρά τους μπορούν να διευκολύνουν τη δική τους εκμάθηση λέξεων.

 

Μαίρη Κουτσοπετάλου

➡ Ακολουθήστε το mamasou στο Instagram για να ενημερώνεστε άμεσα για τα Instagram giveaways και ότι άλλο δεν χωράει εδώ!

➡ Και μην ξεχνάτε! 👍Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα νέα μας άρθρα αλλά και Διαγωνισμούς, Κληρώσεις και Δώρα! 

Προηγούμενο άρθροΣυνταγή για παγωτό καρύδα με σάλτσα ανανά από την Νικόλ Μαρίνου
Επόμενο άρθροΔιαβάστε τι λένε οι έρευνες για τη χρήση πιπίλας
Μαίρη Κουτσοπετάλου
Λογοθεραπεύτρια και Ειδικός του TEACCH program, το οποίο είναι ένα πρόγραμμα για την επικοινωνία και την εκπαίδευση παιδιών με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.