H Πρώιμη ανίχνευση ελέγχει το πως ένα παιδί αναπτύσσεται, αλλά και το πως (ένα παιδί) μεγαλώνει.

Ο πρώιμος έλεγχος (δηλαδή η πρώιμη ανίχνευση) της παιδικής ηλικίας είναι μία σύντομη και μία απλή διαδικασία, που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό πιθανών προβλημάτων υγείας – ανάπτυξης στα παιδιά.

Τα προβλήματα αυτά, μπορεί να αφορούν α) την ακοή, β) την όραση, γ) τον συντονισμό, δ) την ομιλία, ε) την γνωστική ανάπτυξη καθώς και στ) τις κοινωνικές και τις συναισθηματικές δεξιότητες (ενός παιδιού).

Πρώιμη ανίχνευση στην δυσλεξία
Πρώιμη ανίχνευση στην δυσλεξία

Πιο αναλυτικά, ο στόχος της πρώιμης ανίχνευσης, είναι να προσδιορίσει και να εντοπίσει τους παράγοντες της υγείας, της εξέλιξης, ή/και άλλους παράγοντες, που ενδέχεται, να επηρεάσουν την εκμάθηση, αλλά και την ανάπτυξη, ενός παιδιού (Gleason 2004; Gleason and Ratner 2016).

Ο πρώιμος έλεγχος δηλαδή, όπως αναφέρουν αρκετοί ερευνητές είναι πολύ σημαντικός, αφού οδηγεί στην έγκαιρη και στην πρώιμη παρέμβαση του παιδιού, με σκοπό, να οργανωθεί η κατάλληλη θεραπευτική και ψυχολογική του υποστήριξη (Τζουριάδου 2001).

Όλα τα παραπάνω όμως, έχουν ως αποτέλεσμα, να βελτιώσουν τις αδυναμίες του παιδιού, για να μπορέσει (το παιδί) να επιτύχει α) στις ακαδημαϊκές, β) στις κοινωνικό – συναισθηματικές και γ) στις συμπεριφορικές απαιτήσεις, που φέρει το σχολικό περιβάλλον (Τζουριάδου 2001; Smythe et al. 2004; Τριγκα – Μερτικα 2010; Καραμπατζάκη – Δημητρίου 2010; Snowling 2013).

Πρώιμη ανίχνευση στην δυσλεξία
Πρώιμη ανίχνευση στην δυσλεξία

Όσο αφορά, την πρώιμη ανίχνευση για την δυσλεξία, όπως ισχυρίζονται πολλοί μελετητές, είναι μία πολύ σημαντική διαδικασία, διότι αφορά τον εντοπισμό αλλά και την αναγνώριση ενός δυσλεκτικού παιδιού, για να μπορέσει το ίδιο το παιδί, να ενταχθεί σε ένα πρώιμο πρόγραμμα παρέμβασης – θεραπείας (Zulhasnizam et al. 2017).

Πιο διεισδυτικά, ο πρώιμος έλεγχος για την δυσλεξία, μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα από μία εξέταση / αξιολόγηση, περίπου στην ηλικία των 3 – 6 ετών, δηλαδή στην ηλικία, που τα παιδιά πηγαίνουν στο προνήπιο – νηπιαγωγείο.

Στα παιδιά, χορηγούνται ειδικά σταθμισμένα τεστ – εργαλεία για να μπορέσουν, να εντοπιστούν, οι δυσκολίες – τα ελλείματα που φέρουν τόσο στην ανάγνωση όσο στην γραφή.

Η εξέταση / αξιολόγηση αυτή, πρέπει να γίνεται με συχνότητα δύο – τρεις φορές τον χρόνο, καθώς τα παιδιά, θα πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο και θα είναι στην ηλικία των 5 – 6 ετών. Σε περίπτωση δηλαδή, που τα παιδιά θα εμφανίσουν δυσκολίες, θα ενταχθούν σε ένα πρώιμο πρόγραμμα παρέμβασης – θεραπείας, για να μπορέσουν να βελτιώσουν τις αδυναμίες τους, πριν μεταβούν στο δημοτικό σχολείο έτσι ώστε, (τα παιδιά) να μην υστερούν, σε τίποτα, σε σχέση με τους υπολοίπους συμμαθητές τους (Blachman 1997; Compton et al. 2010; Τρίγκα – Μέρτικα 2010; Lowell et al. 2014; Catts et al. 2015; Ferrer et al. 2015; Helland 2016).

Μαιρη Κουτσοπετάλου

Βιβλιογραφια

BLACHMAN, B.A., 1997. Foundations of reading acquisition and dyslexia: Implications for early intervention. Routledge.

CATTS, H. W., NIELSEN, D. C., BRIDGES, M. S., LIU, Y. S., & BONTEMPO, D. E., 2015. Early identification of reading disabilities within an RTI framework. Journal of Learning Disabilities [online]. August, vol.48, p.p. 281-297.

COMPTON, D. L., FUCHS, D., FUCHS, L. S., BOUTON, B., GILBERT, J. K., .grade readers for early intervention: Eliminating false positives and exploring the promise of a two-stage gated screening process. Journal of Educational Psychology [online]. May, vol.102, p.p. 327-340.

FERRER, E., SHAYWITZ, B.A., HOLAHAN, J.M., MARCHIONE, K.E., MICHAELS, R., & SHAYWITZ, S.E., 2015. Achievement Gap in Reading Is Present as Early as First Grade and Persists through Adolescence. The Journal of Pediatrics [online]. November, vol. 167, p.p.  1121 – 1125.

HELLAND, T., 2016. Dyslexia identified early and persists into adolescence. The Journal of Pediatrics [online]. March, vol.170, p.p. 341 – 344 .

ΚΑΡΑΜΠΑΤΖΑΚΗ – ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, Ζ., 2010. Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Πάραλος.

LOWELL, S., FELTON, R. & HOOK, P., 2014. Basic facts about assessment of dyslexia. Testing for Teaching. The International Dyslexia Association.

SMYTHE, I., EVERATT, J., and SALTER, R., 2004. The International Book of Dyslexia: A guide to practice and resources. John Wiley & Sons, LTD.

SNOWLING, M.J., 2013. Early identification and intervention for dyslexia: A contemporary view. Journal of Research in Special Educational Needs [online]. January, vol. 13, p.p. 7 – 14.

ΤΡΙΓΚΑ-ΜΕΡΤΙΚΑ, Ε., 2010. Μαθησιακές Δυσκολίες. Γενικές & ΕιδικέςΜαθησιακές Δυσκολίες – Δυσλεξία. Αθήνα: ΓΡΗΓΟΡΗ.

ΤΖΟΥΡΙΑΔΟΥ, Μ., 2001. Πρώιμη Παρέμβαση. Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς.

ZULHASNIZAM, H., SAIFUDDIN, M., NAIM, C.P., and ABDUL, S.S., 2017. Dleksia Game: A Mobile Dyslexia Screening Test Game to Screen Dyslexia Using Malay Language Instruction. Asian Journal of Information Technology [online]. Vol 16, p.p. 1 – 6.

photo credit:https://www.freepik.com

➡ Ακολουθήστε το mamasou στο Instagram για να ενημερώνεστε άμεσα για τα Instagram giveaways και ότι άλλο δεν χωράει εδώ!

➡ Και μην ξεχνάτε! 👍Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα νέα μας άρθρα αλλά και Διαγωνισμούς, Κληρώσεις και Δώρα! 

Προηγούμενο άρθροΣυνταγή για αλμυρά muffins με πιπεριά Φλωρίνης από την Νικόλ Μαρίνου
Επόμενο άρθροΣυνταγή για Cookies ολικής με μέλι και σοκολάτα από την Νικόλ Μαρίνου
Μαίρη Κουτσοπετάλου
Λογοθεραπεύτρια και Ειδικός του TEACCH program, το οποίο είναι ένα πρόγραμμα για την επικοινωνία και την εκπαίδευση παιδιών με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.