0 – 6 μηνών :
- Συχνά «γρυλίζει» και δημιουργεί ευχάριστους ήχους.
- Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει τις διαφορετικές του ανάγκες.
- Χαμογελάει όταν του μιλάνε.
- Αναγνωρίζει φωνές.
- Εντοπίζει τους ήχους γυρίζοντάς το κεφάλι.
- Ακούει κάθε μορφή ομιλίας.
- Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /μπ/, /π/ και /μ/ στο βάβισμα.
- Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει το τι θέλει.
- Ανταποκρίνεται στα «όχι» και αλλάζει τον τόνο της φωνής.
7 – 12 μηνών:
- Καταλαβαίνει το «όχι» και το «καίει».
- Ανταποκρίνεται σε απλά αιτήματα.
- Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο δικό του όνομα.
- Αντιλαμβάνεται λέξεις για απλά αντικείμενα (π.χ. παπούτσι, χυμός).
- Βαβίζει χρησιμοποιώντας παρατεταμένα και σύντομα σύνολα ήχων.
- Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων στο βάβισμα.
- Μιμείται τους ήχους της ομιλίας των ενήλικων και την μελωδικότητα τους.
- Ακούει όταν του μιλάνε.
- Προσεγγίζει κάποιους ήχους.
- Χρησιμοποιεί την ομιλία με επικοινωνιακό σκοπό για πρώτη φορά.
- Χρησιμοποιεί κατά αποκλειστικότητα τα ουσιαστικά.
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από μια με τρεις λέξεις.
- Χρησιμοποιεί χειρονομίες για να εκφράσει τα θέλω του.
13 – 18 μηνών:
- Μιμείται μεμονωμένες λέξεις.
- Χρησιμοποιεί την μελωδικότητα όπως οι ενήλικες.
- Χρησιμοποιεί ηχολαλίες επινοήσεις.
- Απαλείφει (παραλείπει) κάποια αρχικά και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα .
- Χρησιμοποιεί μη καταληπτή ομιλία.
- Εκτελεί απλές εντολές.
- Επιδεικνύει ένα έως τρία μέρη του σώματος.
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 3 – 20 λέξεων (περισσότερα ουσιαστικά).
- Συνδυάζει χειρονομίες και ήχους.
19 – 24 μηνών:
- Χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά από ψευδολέξεις (μη υπαρκτές λέξεις).
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 – 100 λέξεων ή παραπάνω.
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή παραπάνω λέξεων.
- Ξεκινά να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα και ουσιαστικά με επίθετα.
- Ξεκινάει να χρησιμοποίει αντωνυμίες.
- Η ομιλία του είναι καταληπτή σε ξένους κατά 25 – 50%
- Ρωτάει και απαντάει σε ερωτήσεις του τύπου «τι είναι αυτό;»
- Του αρέσει να ακούει ιστορίες.
- Γνωρίζει πέντε μέρη του σώματος.
- Καταλαβαίνει κατηγορίες (π.χ. παιχνίδια , φαγητό) .
- Δείχνει τις εικόνες ενός βιβλίου όταν ονομάζονται.
Δείτε αναλυτικά τα Ορόσημα Ανάπτυξης
2 – 3 χρονών
- Έχει καταληπτή ομιλία κατά 50- 75%.
- Κατανοεί την έννοια του «ένα» και του «όλα».
- Επικοινωνεί τις σωματικές ανάγκες του (πριν, κατά την διάρκεια και μετα).
- Ζητάει αντικείμενα με το όνομα τους.
- Αναγνωρίζει αρκετά μέλη του σώματος.
- Ακολουθεί διπλές εντολές.
- Κάνει ερωτήσεις μίας ή δυο λέξεων.
- Δημιουργεί φράσεις δυο έως τέσσερις λέξεις.
- Χρησιμοποιεί λέξεις γενικού περιεχομένου.
- Συνεχίζει τη χρήση ηχολαλίας όταν συναντά δυσκολίες στην ομιλία.
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500 – 900 λέξεων.
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 – 250 ή περισσοτέρων λέξεων.
- Παρουσιάζει πολλαπλά γραμματικά λάθη.
- Καταλαβαίνει τα περισσότερα από τα πράγματα που του/της λένε.
- Κάνει συχνές επαναλήψεις.
- Μιλά με δυνατή φωνή.
- Αυξάνει τον τόνο της φωνής (εύρος).
- Χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα.
- Χρησιμοποιεί σωστά τα σύμφωνα σε αρχική θέση ακόμη και ας μην έχουν την σωστή άρθρωση.
- Συχνά παραλείπει μεσαία σύμφωνα.
- Συχνά παραλείπει ή αντικαθιστά σύμφωνα σε τελική θέση.
- Χρησιμοποιεί αόριστο, αντωνυμίες και προστακτική.
3 – 4 χρονών
- Κατανοεί τις λειτουργίες των αντικειμένων.
- Αντιλαμβάνεται τις διαφορές στα νοήματα (σταματά – συνέχισε, μέσα – επάνω, μεγάλο – μικρό).
- Εκτελεί δίπλες και τριπλές εντολές.
- Παράγει απλές λεκτικές αναλογίες.
- Χρησιμοποιεί την γλώσσα για να εκφράσει τα συναισθήματα του.
- Χρησιμοποιεί τέσσερις με πέντε λέξεις στις προτάσεις.
- Επαναλαμβάνει προτάσεις με 6 – 13 λέξεις με ακρίβεια.
- Χρησιμοποιεί ρήματα και ουσιαστικά σε μια πρόταση.
- Έχει κατανοήσει τον παρελθοντικό και τον μέλλοντα (χρόνοι).
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 1.200 – 2.000 ή περισσοτέρων λέξεων.
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800 – 1.500 ή περισσοτέρων λέξεων.
- Αυξάνει ο ρυθμός της ομιλίας.
- Η ομιλία του είναι κατά προσέγγιση 80% καταληπτή.
- Χρησιμοποιεί καταλληλά τα ρήματα «είναι» και «είμαι» σε μια πρόταση.
- Τοποθετεί δυο γεγονότα σε χρονολογική σειρά.
- Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, κτητικές αντωνυμίες.
- Χρησιμοποιεί έναν αυξανόμενο αριθμό συνθετών ή πολύπλοκων προτάσεων.
4 – 5 χρονών.
- Μιμείται την αρίθμηση μέχρι το πέντε.
- Αντιλαμβάνεται τις εννοείς του χώρου.
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 10.000 ή περισσοτέρων λέξεων.
- Μετρά μέχρι το δέκα σε σειρά.
- Ακούει μικρές, απλές ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις για αυτές.
- Κάνει ερωτήσεις για τη λειτουργία των πραγμάτων.
- Χρησιμοποιεί τη γραμματική των ενήλικων την περισσότερη ώρα.
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900 – 2.000 ή περισσοτέρων λέξεων.
- Χρησιμοποιεί προτάσεις που χωρίζονται σε δυο μέρη.
- Ρωτά την σημασία λέξεων.
- Η ομιλία του είναι συχνά καταληπτή στους ξένους ακόμα και αν κάνει αρθριτικά λάθη.
- Μιλά για τις εμπειρίες στο σχολείο, με τους φίλους κτλ.
5 – 6 χρονών.
- Κάνει ερωτήσεις τύπου «πως;».
- Χρησιμοποιεί καταλληλά παρελθοντικό και μελλοντικό χρόνο.
- Χρησιμοποιεί συνδέσμους.
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13.000 λέξεων.
- Ονομάζει με την σειρά τις μέρες της εβδομάδας.
- Μετρά με σειρά μέχρι το 30.
- Χρησιμοποιεί με διάρκεια προτάσεις τεσσάρων με έξι λέξεων.
- Ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις.
- Αναπαράγει με ακρίβεια ιστορίες.
- Τραγουδάει ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιήματα.
- Επικοινωνεί με ευκολία με ενήλικες και αλλά παιδιά.
6 – 7 χρονών
- Αντιλαμβάνεται το δεξιά και αριστερά.
- Χρησιμοποιεί, με συνέχων αυξανόμενο τρόπο συνθέτες περίγραφες.
- Εμπλέκεται σε συζητήσεις.
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20.000 λέξεων.
- Χρησιμοποιεί προτάσεις περίπου έξι λέξεων.
- Μετρά μέχρι το 100 σε σειρά.
- Αντιλαμβάνεται τις περισσότερες ενδείξεις της ώρας.
- Χρησιμοποιεί καταλληλά την παθητική φωνή.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΜΠΑΝΑΡΟΥ, Μ., 2007. Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας. Αθήνα: Ελλην.
ΚΑΡΤΖΙΑ, Α., 2011. Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας. Μεθεξις.
KENNETH, S., and JULIE M., G., 2013. ASSESSMENT IN SPEECH – LANGUAGE PATHOLOGY.
➡ Ακολουθήστε το mamasou στο Instagram για να ενημερώνεστε άμεσα για τα Instagram giveaways και ότι άλλο δεν χωράει εδώ!
➡ Και μην ξεχνάτε! 👍Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα νέα μας άρθρα αλλά και Διαγωνισμούς, Κληρώσεις και Δώρα!