Αυτήν την περίοδο που έχουν έρθει τα πάνω κάτω, η διαιτολόγος Μαρία Μπασκίνη μας δίνει 12+1 συμβουλές που θα φανούν χρήσιμες στους γονείς που επιθυμούν μια  ισορροπημένη διατροφή για τα παιδιά τους.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ KAI ΠΑΙΔΙΑ: 12+1 συμβουλές για γονείς

Διαροφή και παιδια- μια ιδιαίτερη σχέση! Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις μου είναι να αποκτήσουν τα παιδιά μου καλές διατροφικές συνήθειες. Δεν είναι εύκολο να πείσεις τα παιδιά να έχουν μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή σε έναν κόσμο που αποθεώνει τα γλυκά και τροφές όπως πατατάκια, πίτσα, burger.

Ιδιαίτερα την περίοδο αυτή που τα παιδιά απέχουν από τις ομαδικές τους αθλητικές δραστηριότητες, βαριούνται που είναι όλη μέρα μέσα στο σπίτι και τα ντουλάπια της κουζίνας μας είναι πιο γεμάτα από ό,τι συνήθως, το θέμα υγιεινής διατροφής φαντάζει ακόμη πιο δύσκολο.

Η υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή από την παιδική ηλικία είναι ένα  σημαντικό εφόδιο για ολόκληρη τη ζωή του παιδιού μας. Η σωστή διατροφή από αυτή την ηλικία βοηθάει τη σωστή και ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού, μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη κάποιων ασθενειών που εκδηλώνονται είτε στην παιδική ηλικία είτε στην ενήλικη ζωή, καθώς και βοηθάει το παιδί να έχει σωστές διατροφικές συνήθειες ως ενήλικας.

Για αυτό λοιπόν αξίζει, εμείς οι γονείς, να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών μας!

ΔΙΑΤΡΟΦΗ KAI ΠΑΙΔΙΑ: 12+1 συμβουλές για γονείς

12 +1 tips διατροφής για παιδιά που θα τα βοηθήσουν να αποκτήσουν καλές διατροφικές συνήθειες από μικρή ηλικία

  1. Εξηγούμε στα παιδιά τα οφέλη της σωστής και υγιεινής διατροφής. Είναι σημαντικό τα παιδιά να καταλάβουν τι θα κερδίσουν αν τρώνε σωστά. Να τους εξηγήσουμε για παράδειγμα ότι θα έχουν περισσότερη ενέργεια για να παίξουν περισσότερη ώρα, θα δουλεύει καλύτερα ο εγκέφαλός τους και θα αφομοιώνουν τα μαθηματά τους καλύτερα.
  2. Δεν πιέζουμε τα παιδιά να φάνε με το ζόρι, ακόμη και αν είναι αδύνατα. Αφήνουμε τα παιδιά να φάνε όσο θέλουν από το φαγητό τους χωρίς όμως να μπούμε στη διαδικασία να φτιάξουμε κάτι πιο γευστικό (και συνήθως λιγότερο υγιεινό) με το φόβο μήπως και μείνουν νηστικά. Αυτή η κίνησή μας καταγράφεται από τα παιδιά και στη συνέχεια ακολουθείται ως τακτική.
  3. Μαθαίνουμε στα παιδιά μας σταματάνε όταν έχουν χορτάσει. Ας παρατηρήσουν ποια είναι τα σημάδια εκείνα που στέλνει το σώμα τους όταν έχουν χορτάσει και να σταματάνε. Ας αναρωτηθούν «έχει γεμίσει η κοιλιά μου;» ή «μήπως θα νιώσω άσχημα αν φάω και αυτό το επιπλέον κομμάτι τσουρέκι;».
  4. Δε χρησιμοποιούμε το φαγητό ως κίνητρο, επιβράβευση ή παρηγορητικά.  Τα παιδιά δεν πρέπει να συνδυάσουν το φαγητό με αγάπη, ασφάλεια ή επιβράβευση. Όταν το φαγητό χρησιμοποιείται ως ένδειξη αγάπης γίνεται η καταγραφή αυτής της πληροφορίας στον εγκέφαλό τους. Τα παιδιά έτσι μπορεί να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν το φαγητό για να διαχειρίζονται τη λύπη τους, τη βαρεμάρα του ή το άγχος τους και αυτό τελικά να οδηγήσει σε «συναισθηματικό φαγητό». Οι έρευνες επίσης δείχνουν ότι η τακτική αυτή, μακροπρόθεσμα, οδηγεί σε προτίμηση μη υγιεινών τροφίμων. Αντί να τους δώσουμε μια λιχουδιά επειδή κάτι τους στεναχώρεσε ας τους αγκαλιάσουμε ή ας τους δώσουμε τον χρόνο μας για να παίξουμε, να συζητήσουμε.
  5. Είμαστε πρότυπα για τα παιδιά μας. Τα παιδιά μιμούνται συμπεριφορές και διδάσκονται περισσότερο από το παράδειγμα. Η σωστή διατροφή θα πρέπει λοιπόν να εφαρμόζεται από όλη την οικογένεια για να μπορούν τα παιδιά να υιοθετήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες. Επιπλέον, έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που τρώνε μαζί με τους γονείς τους στο τραπέζι αποκτούν υγιεινότερες διατροφικές συνήθειες. Ας το εκμεταλευτούμε τώρα που οι περισσότεροι #ΜένουμεΣπίτι. Ας καθίσουμε όλοι μαζί στο τραπέζι, να φάμε με ηρεμία, αργά, με παύσεις, να μασάμε καλά το φαγητό μας και να συζητήσουμε κατά τη διάρκεια του γεύματος.
  6. Όλοι μπαίνουμε στον πειρασμό να φάμε μπροστά στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή. Παρόλα αυτά καλό είναι να τρώμε στο τραπέζι για να έχουμε πλήρη επίγνωση του τι τρώμε. Όταν τρώμε μπροστά στην τηλεόραση, ο εγκέφαλος δίνει έμφαση στην άλλη δραστηριότητα και όχι στο φαγητό. Έτσι δε συνειδητοποιεί τι έχουμε φάει και πως στην πραγματικότητα έχουμε χορτάσει. Αυτό ισχύει και για τα παιδιά και έχει ως αποτέλεσμα τελικά να τρώνε περισσότερο, όχι τόσο στο συγκεκριμένο γεύμα, αλλά στα γεύματα που θα ακολουθήσουν.
  7. Τα παιδιά χρειάζονται ποικιλία  στη διατροφή τους. Η σωστή και υγιεινή διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει τροφές από όλες τις ομάδες τροφών (δημητριακά, λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας, πουλερικά, ψάρια, αυγά, ξηρούς καρπούς, όσπρια, ελαιόλαδο). Κάθε κατηγορία παρέχει κάποια, όχι όμως όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται τα παιδιά για να αναπτυχθούν σωστά. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε μια ομάδα με μια άλλη.
  8. Βάζουμε χρώμα στη διατροφή τους! Προσφέρουμε στα παιδιά εποχιακά φρούτα και λαχανικά με διαφορετικά χρώματα. Το κάθε διαφορετικό χρώμα σχετίζεται με μια διαφορετική χημική ουσία ή βιταμίνη. Έτσι έχοντας μία ποικιλία από διαφορετικά χρώματα σε φρούτα και λαχανικά παίρνουν ένα ευρύ φάσμα θρεπτικών συστατικών.
  9. Προτιμάμε τα προϊόντα ολικής.Προσφέρουμε στα παιδιά προϊόντα ολικής αλέσεως, όπως για παράδειγμα ψωμί ολικής αλέσεως, βρώμη, κινόα, καστανό ρύζι. Τα προϊόντα ολικής αλέσεως είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, και περιέχουν περισσότερες βιταμίνες και μέταλλα από τα αντίστοιχα επεξεργασμένα προϊόντα, όπως για παράδειγμα λευκό ψωμί.
  10. Τόσο η διαθεσιμότητα  όσο και η πρόσβαση  θα πρέπει να είναι εύκολη για τις τροφές που θέλουμε τα παιδιά μας να τρώνε. Αν τα ντουλάπια μας είναι γεμάτα με μπισκότα και πατατάκια, τότε τα παιδιά θα πηγαίνουν αυτόματα προς αυτό το ντουλάπι. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτού του τύπου οι τροφές είναι συνήθως χαμηλές σε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και πλούσιες σε ζάχαρη και λιπαρά. Να τονίσουμε, βέβαια, ότι θέλουμε περιορισμό, αλλά σε καμία περίπτωση απαγόρευση τέτοιων τροφών. «Μια στο τόσο» αυτού του είδους οι τροφές δε βλάπτουν. Καλό είναι λοιπόν να έχουμε διαθέσιμα υγιεινά σνακ. Για παράδειγμα, να έχουμε σε εμφανές σημείο ένα μπολ με πλυμένα λαχανικά και φρούτα για να είναι προσβάσιμα στα παιδιά μας. Επίσης μπορούμε να έχουμε στο σπίτι μας ωμούς ανάλατους ξηρούς καρπούς, γιαούρτι, air-popped ποπ-κορν.
  11. Όταν διψάνε τα παιδιά θα πρέπει να πίνουν νερό  και να τους προσφέρουμε έτοιμους χυμούς ή/και αναψυκτικά περιστασιακά.
  12. Καμιά φορά τα παιδιά αρνούνται να δοκιμάσουν νέες γεύσεις και φαγητά. Από τη δική μας πλευρά δεν τα παρατάμε και δεν απογοητευόμαστε. Οι νέες γεύσεις, τα νέα φαγητά θέλουν χρόνο για να τις συνηθίσουν τα παιδιά. Είναι ευκαιρία να #ΠειραματιστούμεΣτηνΚουζίναΜαζί με τα παιδιά μας. Δώστε τους μία ποδιά και αφήστε τους να σας βοηθήσουν με τη μαγειρική. Όταν τα παιδιά συμμετέχουν στην προετοιμασία του φαγητού έχουμε περισσότερες πιθανότητες τα παιδιά να δοκιμάσουν αυτό που έφτιαξαν. Αν τα παιδιά είναι μεγαλύτερης ηλικίας μπορούμε να τους εμπιστευτούμε να φτιάξουν εκείνα το γεύμα της ημέρας!

+1 Είναι ακόμα σημαντικό να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ασκούνται. Η σωματική δραστηριότητα δεν είναι σημαντική μόνο για τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους, αλλά βοηθάει και στην ψυχική και πνευματική υγεία των παιδιών, γιατί αιματώνεται καλύτερα ο εγκέφαλός τους. Τα παιδιά θα πρέπει να αθλούνται και να περνάνε συγχρόνως ευχάριστα και να διασκεδάζουν. Στις μέρες μας υπάρχουν πολλές ιδέες στο διαδίκτυο για άσκηση είτε μένουμε σπίτι, είτε κυκλοφορούμε σιγά-σιγά διστακτικά.

Διατροφή και παιδιά. Μία σχέση περίπλοκη αλλά ουσιαστική που θα θέσει τα θέμελια της ασφαλούς ανάπτυξης των παιδιών μας αλλά και τη σχέση τους με το φαγητό.

Καλά τα έγραψα!! Ας πάω τώρα να τα εφαρμόσω….

Μαρία Μπασκίνη, PhD, MSc, RD διαιτόλογος-κλινική διατροφολόγος

➡ Ακολουθήστε το mamasou στο Instagram για να ενημερώνεστε άμεσα για τα Instagram giveaways και ότι άλλο δεν χωράει εδώ!

➡ Και μην ξεχνάτε! 👍Κάντε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα νέα μας άρθρα αλλά και Διαγωνισμούς, Κληρώσεις και Δώρα! 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.